Wat willen we bereiken?
Ons uitgangspunt is dat werk de beste vorm van participatie is. Werk waarin mensen hun talenten kunnen inzetten en zich kunnen ontplooien. Daarom is dat de eerste insteek bij ondersteuning van kwetsbare inwoners. We verwachten van mensen dat ze, ook als er sprake is van beperkingen, het arbeidsvermogen dat ze hebben aanspreken en benutten. Elke stap naar werk is waardevol; wij stimuleren daarom deeltijdwerk, zetten in op trajecten voor arbeidsbeperkten met gebruik van loonkostensubsidie, jobcoaching en gericht op ontwikkeling van loonwaarde. Daarbij stimuleren we het volgen van een opleiding en leerwerktrajecten en bieden we nazorg als mensen weer aan het werk zijn.
Voor een groot deel van de bijstandspopulatie zal het moeilijk blijven om te gaan werken. Zij ervaren veel medische-, psychische- of sociale belemmeringen. We zoeken naar instrumenten en werkwijzen, die zo goed mogelijk bij de verschillende doelgroepen passen.
We verwachten als gevolg van COVID-19 een grotere instroom in de bijstand. Vooral ZZP-ers en mensen met een flexcontract zijn zonder werk gekomen. We zullen daarom meer inzetten op re-integratie, waarbij onduidelijk is of uitstroom naar werk mogelijk is (zijn er vacatures, aansluiting vraag-aanbod) en hoeveel extra uitvoeringscapaciteit dit vraagt.
De bijstandspopulatie is in 2020 met 5% gestegen en dat past ook bij het landelijk beeld. Dat zijn vooral de jongeren, die hebben gewerkt met tijdelijke contracten. Verwachte stijging 2021 is 2,5% groei aan uitkeringen, hoewel we op dit moment een stabiel bestand hebben. De effecten worden nog vertekend door de verlengingen van crisisregelingen NOW en TOZO/TONK tot 1 oktober 2021.
Als gevolg van COVID-19 hebben we gezien dat jongeren onder andere door flexibele contracten een kwetsbare doelgroep op de arbeidsmarkt zijn en snel de bijstand instromen. Daarbij leiden de veranderingen rond Wsw en Wajong al tot een grotere groep jongeren met meer arbeidsbelemmeringen binnen de Participatiewet. Het aantal jongeren in de uitkering stijgt. In coronatijd waren zij vaak de eerste groep die ontslagen werd, ook omdat ze vaak met tijdelijke contracten werken. De groep jongeren tot 27 jaar is gestegen van 173 begin 2020, naar 202 op 1 januari 2021. Per 1 juli 2021 zijn het er 226. Jongeren tussen de 16-27 jaar en met name kwetsbare jongeren, ook zonder uitkering, zijn binnen onze gemeente een doelgroep met prioriteit. Vanuit een integrale benadering bieden wij ondersteuning gericht op een duurzaam traject van onderwijs en werk. We zetten fors in op gebruik van het instrument loonkostensubsidie in combinatie met jobcoaching.
De aanpak van laaggeletterdheid, het verbeteren van basisvaardigheden is geen doel op zich. Wij zien het als een basis om te kunnen leren en als middel om goed mee te kunnen doen in de samenleving.
We willen de arbeidsmarktpositie van kwetsbare mensen verbeteren en zoeken naar een duurzame oplossing, met meer eigen kracht. De ervaringen uit experimenten en pilots, die leidden tot uitstroom naar werk én meer participatie en regie van de inwoner, vertalen we naar onze dienstverlening.
De visie van het nieuwe wetsvoorstel Inburgering –'iedereen doet mee, het liefst via betaald werk en daar moet de inburgering aan bijdragen'– sluit aan bij het huidige beleid en de praktijk van gemeente Oss. Wij geloven in de mogelijkheden van de inburgeringsplichtigen. Door te investeren in participatie zorgen we ervoor dat alle inburgeringsplichtigen snel en volwaardig meedoen in de Nederlandse maatschappij, liefst via betaald werk.
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- Zo veel mogelijk inwoners hebben (betaald) werk
- We verminderen laaggeletterdheid om mogelijkheden voor participatie te vergroten
- Zoveel mogelijk uitkeringsgerechtigde inburgeraars stromen uit naar een (beroeps)opleiding of naar betaald werk
Wat gaan we hiervoor doen?
Activiteit | Wanneer gereed (kwartaal/jaar)? |
---|---|
| Continue |
| Verkenning gereed Q2 2022 |
| Continue |
| Continue |
| Continue |
| Regeling loopt tot 1 oktober 2021 |
| Continue |
| RMT loopt in 2022 en 2023 |
| Continue |
| Continue |
| Continue |
| Q4/2022 |
| Raadsbesluit Q4/2021 |
| Continue |
| Continue |
| Q2/2022D |
|